top of page
Sök
  • Tidsmiljonären

Dag 1

Hej!

Det här blir mitt första inlägg. Huruvida utvecklingen på den här bloggen kommer att bli återstår att se. Det känns bara som om jag ska få ut mina tankar och idéer från huvudet är det här ett bra sätt.


Tanken med bloggen är att följa min resa för att bli "Tidsmiljonär". Det finns många Twitterprofiler som har inspirerat mig, men det var när jag läste boken "Miljonär innan 30 och pensionär innan 40" som fick mig att vilja börja blogga.


Att bli rik har aldrig attraherat mig. Jag har aldrig heller sett pengar som makt eller status. Under min uppväxt så hade inte vi särskilt mycket pengar. Det vi däremot hade var en kärleksfull familj som stöttade varandra.


Det som attraherar mig med pengar är att kunna bli "Tidsmiljonär". Vad spelar det för roll om jag har alla världens pengar om jag ändå inte har tid att använda dem.

För mig är det viktiga att kunna få ut mer tid av livet. Göra det jag vill göra tillsammans med de personer jag älskar.


Jag har intresserat mig för börsen sen sommaren 2015. I början så förstod jag ingenting och såg det mest som en rolig grej. Lite som att spela på lotto.

Det tog inte lång tid innan jag kände att jag hade ett extremt intresse för att lära mig mer om börsen.

Mina första köp jag gjorde blev bra affärer och jag tyckte mig att förstå hur börsen fungerade. Jag blev mer och mer girig och ville tjäna "snabba cash". Det slutade med att jag satsade alla mina pengar på en aktie. Såklart hände det som händer alla nybörjare, den utvecklades negativt. Som mest låg jag på -85%. Dessutom var detta pengar som jag behövde. Jag mådde riktigt dåligt och det påverkade mig mentalt.


Från att vara aktienörd till att hata börsen. Mycket av mina sparpengar var fast på börsen. Jag gick in och kollade varje dag om aktien stigit. Såklart blev det aldrig så, än idag har jag kvar aktien. Den ligger ca -50%. Vi får se om jag säljer den en dag, eller om den får vara kvar som en påminnelse på hur viktigt det är att analysera ett bolag innan ett aktieköp.


Jag har testat flera olika metoder, bla "Kavastus Trender" tekniken, köpa för viss summa varje vecka, bara köpa investmentbolag, swingtrade, daytrade etc. Det jag insett är att det finns så många sätt att tjäna pengar på börsen, men jag kan bara göra det på mitt sätt. Det finns alltså inget rätt eller fel. Allt handlar om att hitta en stil som passar sig själv.

Jag har kombinerat lite olika metoder och hittat en stil jag använder mig av just nu.

Det är en metod där jag månadssparar varje månad en lika stor summa.

Var tredje månad köper jag i de bolag som jag valt ut när jag satt i början av året och analyserade bolag. Just nu äger jag sex stycken bolag. De här bolagen kommer jag inte sälja utan låta vara som en bas i min portfölj. Om jag skulle vilja sälja eller balansera om min portfölj, gör jag det bara vid Q1. Jag försöker alltså inte följa börsens trender eller pricka rätt med mina köp. Det handlar mycket om att inte låta känslorna styra mina köp. Gör jag så här så slipper jag flockbeteendet och förhoppningsvis blir det en lyckad aktieaffär på sikt.


Det här frigör mycket tid då jag inte måste lägga ner allt för mycket energi på mina aktieköp.

Jag insett värdet av att kunna excel och att läsa bolagsrapporter. Så mellan mina aktieköp kan jag fokusera på att lära mig hur jag tolkar bolagsrapporter. Excel är ett verktyg som förenklar tolkningen av alla siffror.

Just nu läser jag boken "Företags- och Räkneskapsanalys". Med den ska jag nog kunna förstå bolagsrapporter bättre.


Så är du intresserad av att bli tidsmiljonär, följ med på min resa. Kanske kan den inspirerar dig! 😊

/Tidsmiljonären




61 visningar0 kommentarer
Post: Blog2_Post
bottom of page